V KONFERENCJA MUZYCZNA AUDIORIVER

Konferencja Audioriver po raz drugi zawitała do Warszawy, by jak co roku zrzeszyć osoby działające w branży muzycznej i festiwalowej,  a także wszystkich spoza branży, zainteresowanych kondycją muzyki elektronicznej i rozwojem festiwalu.

ŚWIAT PO FACEBOOKU

Konferencję otworzyła seria pytań zadanych publiczności przez prowadzącego Łukasza Naporę. Jedno z pierwszych brzmiało: „kto z Was prowadzi fanpage na Facebooku?” Większość osób podniosła rękę. Wybór tego tematu to strzał w dziesiątkę. Social Media stały się elementem naszej codzienności, ale… czy na Facebooku jest miejsce dla projektów niszowych? Czy powinno zależeć nam na lajkach? Jak przyciągnąć do siebie wartościowych fanów? I czy w tym celu warto w fanpage inwestować pieniądze?

Kasa, to jeden z głównych motywów tej konferencji, za co Audioriver należą się wyrazy uznania – żaden z organizatorów festiwalów w Polsce nie porusza tego tematu otwarcie (z resztą, żaden z festiwalów w Polsce – oprócz Audioriver – nie organizuje tego typu konferencji… Wnioski wyciągnijcie sami).

audioriver-konferencja03Powracając do kwestii pieniędzy – pierwszy prelegent Łukasz Dębski (autor bloga infosocialmedia.pl, na co dzień pracujący w agencji Socializer) przedstawił nam garść alternatyw dla inwestowania w facebookowe reklamy. Na podstawie kilku „jeszcze świeżych” przykładów bezpłatnej promocji na Facebooku premiery nowej płyty O.S.T.R oraz otwarcia klubu BAL, Łukasz pokazał rozwiązania, dzięki którym można zyskać ogromny zasięg nie wydając ani złotówki. Pytanie tylko – jak przełożyć te efektowne przedsięwzięcia ludzi, którzy JUŻ mają ogromną ilość fanów na nasze niszowe inicjatywy? Czy te same rozwiązania sprawdzą się przy fanpage’ach o mniejszej ilości lajków? I wreszcie czy zależy nam na jak największej sprzedaży albo ilości fanów? To już uniwersalny dylemat: ilość vs. jakość. Jak powiedział Łukasz te inicjatywy pokazują „ciśnienie na ilość, nie do końca na dobry targeting”. Stąd przeszliśmy do remarketingu, który podwyższa wskaźnik ROI (w związku z tym polecamy Wam dwa źródła, które pomogą Wam zgłębić szczegóły tego mechanizmu: 1, 2 )

406724_498870096799864_1464474698_nJako drugi w panelu o mediach społecznościowych wystąpił Aleksander Szulc z Dozo Media, który w swoim wystąpieniu skupił się głównie na inicjatywach blogerskich: Blogo Wigilia, Orange Video Fest, livestreaming ostatniego odcinku Lekkostronniczych w klubie Chwila. Wszystkie te przedsięwzięcia bezsprzecznie pokazują siłę polskiej blogosfery, która szczególnie chętnie wykorzystywana jest przez marketerów w kampaniach (patrz mem obok). Blogosfera nie odpowiada jednak na potrzeby środowiska muzyki elektronicznej, które w swoim wnętrzu nie ma (jeszcze?) wartościowych influencerów. Jak zauważyli Magda Widom­ska i Emil Hołubiczko reprezentujący klub Prozak 2.0 – w naszej branży doświadczamy śmierci autorytetu, potrzeba nam własnych autentycznych influencerów – naszą grupą docelową nie są osoby, które na imprezy ściągnie obecność Abstrachujów, Liestyle, czy Maffashion. To co nam na razie pozostaje to promowanie contentu offline. Prezentacja Aleksandra Szluca wzbudziła spore kontrowersje, bo poniższe równanie nie ma na razie rozwiązania: Gotowanie, moda, lifestyle = blogerzy kulinarni, modowi, lifestyle’owi itd. Festiwale = ??? (wierzymy że tę rolę spełni nafest.pl) Scena techno = ???  Jeśli wchodzimy w nisze, równanie zaczyna się komplikować.

Ostatnią prelegentką panelu była Monika Czaplicka, która przybliżyła nam funkcjonowanie społecznościówek innych niż Facebook. Innych – bo różni je grupa docelowa, forma contentu czy też forma kontaktowania się z naszymi fanami. Snapchat, Twitter i Instagram to ciągle jeszcze niedoceniane w Polsce portale, które można wykorzystać do promocji naszych przedsięwzięć. Przy czym należy pamiętać o najważniejszym – nie ma to sensu, jeśli chcemy na wszystkie te portale wrzucać ten sam content. Pełną prezentację Moniki znajdziecie TUTAJ.

Jak podsumujemy ten panel? Krótko. Wiedza, jaką przekazali prelegenci na pewno przydatna będzie dla osób, które swoje przedsięwzięcia chcą wspomóc promocją w kanałach społecznościowych nie wspierając się przy tym oddelegowanym social media managerem. Mimo wszystko prezentacje prelegentów momentami brzmiały jak wykłady dla przedstawicieli korporacji. A techno z korporacją ma niewiele wspólnego…

MUNOLUDY 2014

Galę rozdania nagród MUNOLUDY tradycyjnie poprowadził Aleksander Kubaczewski, redaktor naczelny muno.pl. Konkurs z roku na rok bije rekord pod względem ilości oddanych głosów. W tym roku głosy oddało aż 32 461 osób (dla porównania w pierwszej edycji konkursu zagłosowało 13 481 osób). Pełne zestawienie wygranych znajdziecie TUTAJ. My ograniczymy się do opublikowania wyłącznie zwycięskich nazwisk!

DJ/PRODUCENT ROKU: NEEVALD
EVENT ROKU: KLOCKWORKS SHOWCASE: BEN KLOCK & DVS1 @ 1500M2
ZESPÓŁ ROKU: XXANAXX
FESTIWAL ROKU: AUDIORIVER FESTIVAL
ODKRYCIE ROKU: WOODED EVENTS
KLUB ROKU: PROZAK 2.o.
MIEJSCÓWKA ROKU: PLAŻOWA

CZEGO SPONSORZY OCZEKUJĄ OD MUZYKI?

audioriver-konferencja67Panel, który Łukasz Napora chciał zrobić od lat. To jedno z niewielu takich spotkań, w którym przedstawiciele marek oraz agencji eventowych, rozmawiali wspólnie o sponsoringu w branży muzycznej i festiwalowej w Polsce! Mimo że panel poświęcony był relacjom agencja/marka/festiwal/klub, uważni goście nie związani z branżą także wynieśli z niego ogrom interesujących faktów, o których (znowu…) publicznie się raczej nie mówi.

O sponsorach na festiwalach w Polsce i na świecie pisaliśmy dla Was już wcześniejDroga do sukcesu – czyli podpisania umowy ze sponsorem – jest długa i żmudna. Jak powiedział Łukasz statystycznie „jedna na 20 rozmów się powiedzie”. Od czego zacząć? Andrzej Nykowski – kierujący działem kreacji eventowej w agencji Allegro, a wcześniej odpowiedzialny za pozyskiwanie sponsorów przy Orange Warsaw Festival – odpowiada: nie ma złotego środka i to jest odwieczny problem. Każda oferta musi być uszyta na miarę. Musimy znać klienta, strategię i potencjalne potrzeby marki, którą zapraszamy do współpracy, powinniśmy znać trendy i przede wszystkim w swoim działaniu stawiać na budowanie relacji. Jak zdradził Nykowski – nawet Orange Warsaw Festival dostawał odmowy od największych marek. Skala organizowanego przedsięwzięcia nie gwarantuje łatwości w odnalezieniu chętnych sponsorów.

Jeśli nie chodzi o skalę, to w jaki sposób marka Play znalazła się na Przystanku Woodstock? Ten konkretny przykład najlepiej obrazuje funkcjonowanie sponsoringu w branży muzycznej – opowiedział o nim Bartosz Dobrzyński – dyrektor ds. marketingu oraz członek zarządu sieci Play. Marka Play potrzebowała ocieplenia wizerunku, zmiany która dałaby wymierny efekt w świadomości konsumentów. Przystanek Woodstock i idea WOŚP ze swoją misją pomocy potrzebującym okazały się idealne. Jeśli marka osiągnie swoje cele, zakończy współpracę z festiwalem. Wniosek: to, co marka robi na festiwalu nigdy nie jest przypadkowe. Stoi za tym długofalowa strategia i czysta kalkulacja.

Innym przykładem aktywacji marki jest znany projekt ŁOWCY, o którym opowiedział Tomasz Dejnarowicz – autor projektu dla marki Jägermeister. Promocja marek wysokoprocentowych i tytoniowych rządzi się innymi prawami. Tutaj ekwiwalent reklamowy to sprawa drugorzędna, liczą się wyniki sprzedaży.

Równie ważny jest sam pomysł na obecność marki na evencie. Szymon Walkiewicz – założyciel agencji Walk – opowiedział o imprezie Desperados The Wildest Night Party, gdzie dwa lata temu kilka tysięcy gości dzięki opaskom RFID połączonym z indywidualnymi kontami na Facebooku wygenerowało imponujący wynik: 500 000 osób na Facebooku miało kontakt z Desperados The Wildest Night Party (co prawda sam system nie zadziałał na miejscu w 100% poprawnie, ale sama inicjatywa była innowacyjna). Jednocześnie Walkiewicz zauważa, że sponsoring to generalnie ryzykowna inwestycja i przytacza wyniki ankiety, w której zapytano konsumentów: czy fakt, że dana firma sponsoruje jakieś wydarzenia, skłania Cię do zakupu produktów tej firmy? 60% respondentów odpowiedziało: NIE.

Inwestowanie w muzykę jest ryzykowne. Jak stwierdził Zbigniew Niedziałek – odpowiedzialny za współpracę z markami w Warner Music Poland, współwłaściciel wytwórni płytowej Koka Beats i manager Pezeta – współpraca z artystami jest nieprzewidywalna, to samo dotyczy pogody, wypadków i innych zdarzeń losowych. Dlatego naturalnie marki bardzo ostrożnie podchodzą do sponsoringu – bezpieczniej jest przeznaczyć budżet na sprawdzoną i wymierną reklamę telewizyjną, czy billboardy.

Podsumowując – branża muzyczna i festiwalowa w Polsce boryka się z wieloma problemami. Właśnie dlatego takich konferencji powinno być więcej. Na razie Konferencja Muzyczna Audioriver to jedyna szansa na zderzenie się tylu opinii z różnych środowisk muzycznych i okołomuzycznych. Chcemy więcej!

Reportaż  wideo z V Konferencji Muzycznej Audioriver wzbogacony o komentarz Łukasza Napory poniżej!